گرفتاری مردم در باتلاقِ ترافیک خوی!
- شناسه خبر: 23890
- تاریخ و زمان ارسال: 20 بهمن 1402 ساعت 11:08
به گزارش خبرنگار آژانس خبری تحلیلی “خبر خوی“، معضل ترافیک در بسیاری از شهرهای کشور و حتی در شهرهای مطرح جهان نیز میتواند وجود داشته باشد. اما آیا درواقع نمیتوان راهکار مناسبی برای حل و یا کاهش این معضل در شهرستان خوی اندیشیده شود؟
البته؛ اخیرا مدیریت شهری خوی با تکمیل رینگ کمربندی دور شهر خوی، گام بسیار مهمی در این رابطه برداشته است و بعبارتی از حجم ترافیک در ورودی شهر کاسته میشود.
اما به حال ترافیک هسته مرکزی شهر خوی که برای شهروندان به بزرگترین معضل تبدیل شده است، چه باید کرد؟!
وجود ترافیک سنگین در هسته مرکزی شهر خوی موجب ایجاد و افزایش خشم درونی و پنهان شهروندان شده و این موضوع به لحاظ روان شناختی، در افزایش معضلات اجتماعی و همچنین نزاع و درگیری تاثیرات بسزایی میتواند داشته باشد.
و از طرف دیگر، وجود ترافیک سنگین باعث اخلال در امر عبور و تردد خودروهای امدادی همچون آمبولانس و آتشنشانی میشود که این موضوع نیز خطرات جبران ناپذیری میتواند به دنبال داشته باشد.
به نظرِ نگارنده سطور؛ ترافیک در هر شهر میتواند دلایل خاص خودش را داشته باشد و در شهر خوی نیز بنا به دلایل متعدد، معضل ترافیک بسیار رنج آور و جانکاه شده است.
وجود بافت تاریخی در هسته مرکزی شهر و عدم امکان تغییرات در تعریض معابر شهری، نقص اساسی در رعایت فرهنگ ترافیک در اهالی شهر و تعدد وجود خودروهای تک سرنشین در هسته مرکزی شهر، انباشت و تراکم مراکن و اماکن پُر مخاطب همچون مطب پزشکان، آموزشگاه ها در محدوده هسته مرکزی شهر، استقرار اتوبوسهای خط واحد در هسته مرکزی شهر و موارد دیگری که میتوانند موجب ایجاد ترافیک در هسته مرکزی شوند…
لکن وجود ترافیک در خارج از هسته مرکزی شهر و در بلوارها، دلایل بخصوص خود را دارند! یکی از مهمترین دلایل وجود بار ترافیکی در خارج از هسته مرکزی شهر، استقرار بنگاهها و گالری های بیشمار اتومبیل هستند که بعضاً نیز فاقد مجوزات لازم میباشند، بدون کمترین احترامی به حقوق شهروندی، با پارک خودروها در پیاده روها و معابر عمومی و خیابان ها، در ایجاد ترافیک و حتی بروز تصادفات رانندگی نقش بسزایی دارند!
در این باره صفحه اینستاگرام خوی سیتی در قالب یک پست، از شهروندان عزیز نظرخواهی از بعمل آورده که برخی از نظرات ثبت شده را در ادامه میآوریم (شاید جالب توجه باشند)؛
۱- احداث زیرگذر و روگذر (تقاطع غیرهمسطح) ۲- زوج و فرد کردن تردد خودرو ها ۳- خارج کردن مطب پزشکان از هسته مرکزی شهر ۴- خروج ایستگاه های اتوبوس خط واحد از هسته مرکزی شهر ۵- جایگزینی خودروهای وَن به جای اتوبوسهای خط واحد ۶- تعیین پارک خودروها و ایستگاه مخصوص خودروهای حمل و نقل عمومی (تاکسی – ون – اتوبوس) خارج از هسته مرکزی شهر ۷- سنگفرش کردن چهار خیابان اصلی منتهی به مرکز شهر (طالقانی – انقلاب – شریعتی – امام) ۸- یکطرفه کردن مسیر خیابان از میدان ولیعصر تا میدان مصلی ۹- تشویق مردم جهت استفاده از حمل و نقل عمومی و پرهیز از آوردن خودروهای شخصی به بیرون و بویژه هسته مرکزی شهر ۱۰- احداث پارکینگ طبقاتی و بویژه پارکینگ فلزی در نقاطی از شهر ۱۱- بهرهگیری از نظرات افراد متخصص در این زمینه ۱۲- تشویق فرهنگ استفاده از دوچرخه به جای اتومبیل ۱۳- پررنگتر شدن حضور پلیس راهور در معابر و میادین پر تردد ۱۴- مسئولین از خودشان شروع کنند و به محل کارشان با استفاده از دوچرخه و یا با پیاده روی تردد نمایند تا الگویی برای شهروندان شوند.
در خاتمه؛ هرچند بحث ترافیک یک مقوله بسیار تخصصی و فنی است، اما ما به عنوان رسانه میتوانیم بخشی از نقاط پیدا و پنهان مرتبط با این موضوع را با عموم مردم و مسئولین ذیربط در میان بگذاریم. امیدواریم مسئولین شهری و شهرستانی نیز معضل ترافیک را جدی بگیرند و برای رفع این مشکل جدی ، تدابیر و راهکارهای اساسی و عملیاتی بیاندیشند.
انتهای متن / روح انگیز حسنلو