افتتاح کمربندی شهید سلیمانی شهر خوی باوجود نواقص اساسی و جدی!
- شناسه خبر: 18376
- تاریخ و زمان ارسال: 18 شهریور 1401 ساعت 08:48
به گزارش آژانس خبری تحلیلی “خبرخوی“، لزوم احداث رینگ و یا عبارتی کمربندی دور شهر در راستای پیشگیری از ایجاد گره های ترافیکی و همچنین خارج کردن سیستم حمل و نقل سنگین و ترانزیتی از داخل شهر به کناره و حاشیه شهرها با توجه به افزایش تراکم جمعیت شهری و ایضاً عدم توانایی پاسخگویی شریان های شهری به ازدحام خودروها و سنگینی ترافیک، ضرورت دارد.
لذا بر همین اساس طی دهههای اخیر کار ساخت رینگ خوی آغاز شده و با بهرهبرداری از پروژه کمربندی ضلع غربی تقاطع آیت الله خویی (ره) تا میدان شهید حاج قلیزاده (خروجی شهر خوی به سمت شهر فیرورق و شهرستان چالدران) رینگ خوی تکمیل خواهد شد.
مدیریت شهری خوی با تعریف پروژه کمربندی شهید سلیمانی گام بزرگی را در راستای کاهش معضلات شهری که معظل ترافیک، بزرگترین معضلِ حال حاضر در پیش روی شهروندان خویی بشمار می رود، برداشته و این عزم و تصمیم مهم قابل تحسین است.
بر همین اساس در آغاز کار و پس از تکمیل کارهای مطالعاتی و کارشناسی، شهرداری و اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر خوی با برگزاری نشستهای متعدد خبری، انتشار اخبار رسمی از طریق پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی شهرداری خوی و همچنین با نصب بنر های متعدد در سطح شهر جزئیات پروژه در دست ساخت را به سمع و نظر مردم رساندند.
به استناد اخبار رسمی منتشر شده و همچنین بنرهای نصب شده در اماکن و معابر مختلف؛ کمربندی شهید سلیمانی با طول حدود سه کیلومتر در فاز اول، از تقاطع آیت الله خویی (پل خاتون) تا جاده قطور دارای سه پل با دهانه های ۱۰ و ۱۳ متری، بیش از پنج کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در طول کمربندی، ایجاد مسیرهای دسترسی به باغ دلگشا و تپه شهدای گمنام، ایجاد باند کندرو، ایجاد باند پیاده رو (پیاده راه) و ایجاد باند فضای سبز به همراه سایر استانداردهای لازم در احداث یک کمربندی شهری کلنگزنی شد و احداث آن آغاز گردید.
از آنجایی که از قضا فعالیتهای صورت گرفته در امر احداث کمربندی شهید سلیمانی از آغاز تا به حال در منظر دیدگان خبرنگاران ما (آذربان و خبرخوی) قرار داشت و اکنون که با حضور مسئولین بلند پایه کشوری و با شوی تبلیغاتی رسماً افتتاح شد، مراتب تعجب و حتی تاسف ما را به عنوان خبرنگار و اصحاب رسانه شهرستان خوی برانگیخت!
در راستای تنویر افکار عمومی در این باره به نواقص جدی و اساسیِ این پروژه، چندین روز پس از افتتاح که همگی برای افراد غیر متخصص نیز قابل رویت هستند می پردازیم.
مواردی که جزو نواقص پروژه کمربندی شهید سلیمانی در ذیل ذکر میشود، حاصلِ مقایسه وضعیت موجود پس از افتتاح با اخبار و اطلاع رسانی های گسترده ی رسمی در زمان آغاز پروژه میباشد؛
۱- عدم آسفالت ریزی به صورت کامل به طوری که یک لایه از آسفالت (لایه رویی) در بخش عمدهای از طول کمربندی همچنان باقی است!
۲- عدم خط کشی خطوط در بخش عمدهای از طول کمربندی به دلیل ناقص بودن آسفالت!
۳- عدم وجود و نصب تابلوهای راهنمای مسیر در طول کمربندی!
۴- عدم نصب و وجود چراغ های روشنایی در طول کمربندی!
۵- عدم وجود دوربرگردان های استاندارد و ایجاد دوربرگردان (بریده) خطرناک در سراشیبی و احتمال وقوع حوادث رانندگی به دلیل عدم وجود روشنایی و همچنین کاهش دید افقی رانندگان به دلیل تاریکی مطلق!
۶- ایجاد سرعت گیر های خطرناک در مسیر به ویژه در ناحیه سراشیبی و احتمال وقوع حوادث رانندگی به دلیل عدم وجود روشنایی و همچنین کاهش دید افقی رانندگان به دلیل تاریکی مطلق!
۷- عدم وجود باند کندرو!
۸- عدم وجود مسیر مجزای دوچرخه سواری که بیش از ۵ کیلومتر مطرح است!
۹- عدم وجود مسیر پیاده رو و یا به عبارتی پیاده راه!
۱۰- حذف یک پل در فاز اول و وجود دو پل در طول کمربندی بطوری که پل سوم مشاهده نمی گردد!
۱۱- عدم وجود باند فضای سبز
۱۲- عدم ایجاد تقاطع غیر همسطح در مسیر حساسی همچون تقاطع کمربندی شهید سلیمانی با جاده بین المللی و گردشگری قطور خوی که در ایامی از هفته ترافیک سنگینی بر این جاده حاکم است!
۱۳- عدم ایجاد تقاطع غیر همسطح با مسیر راه روستایی (روستاهای امیربیگ، گنبد، باغها و مزارع آن بخش از شهرستان خوی)!
البته مواردی که مطرح شد یک مقایسه ساده و کاملا عیان فیمابین اخبار و اطلاع رسانی های رسمی درباره پروژه کمربندی شهید سلیمانی و همچنین بدیهیات لازم در ایجاد راه های شریانی درجه یک با وضعیت حال حاضر کمربندی شهید سلیمانی پس از افتتاح بود و این موارد هیچ کدام دخل و تصرفی در وضعیت کیفیت فنی کمربندی ندارد و پرداختن به موضوعات فنی نیازمند اظهار نظر کارشناسان زبده در این حوزه از شهرسازی میباشد.
نکته؛ قطعاً مسئولین شهرستان خوی از فرماندار، نماینده مردم در مجلس، شهردار، اعضای دوره ششم شورای شهر خوی، مدیران شهری در بخش های مختلف و سایر بزرگان به شهر تبریز سفر کردند و از مسیر رینگ و به عبارتی کمربندی اخیرالافتتاح تبریز به سمت تهران عبور نموده اند. آیا سرعت اتومبیل های عبوری در کمربندی شهید سلیمانی خوی کمتر از سرعت عبوری خودروها در کمربندی غربی تبریز است؟! چرا در کمربندی تبریز یک سرعت گیر و یا یک دوربرگردان غیر استاندارد و یا حتی یک میدان در طول مسیر مشاهده نمی گردد؟؟ آیا غیر از این است که کمربندی تبریز پس از اتمام کامل پروژه و ایجاد تقاطع های غیرهمسطح در طول مسیر با راه های روستایی و یا سایر اماکن موجود در آن مسیر و بعد از اعمال کنشهای پیشگیرانه از حوادث احتمالی رانندگی، رسماً افتتاح و به بهره برداری رسیده است؟؟
اما؛ ما در شهر خوی با وجود انباشت نواقص جدی و اساسی در احداث کمربندی و با شوی تبلیغاتی چنین پروژه ناقصی را با کمال افتخار افتتاح می کنیم!!
یک سوال جدی از مسئولین شهر و شهرستان خوی وجود دارد، اینکه؛ آیا نرخ ارزش جان انسان ها وقتی به شهر خوی می رسد تنزل می یابد؟؟! و باید به این شکل به استقبال خطرات، تصادفات و تلفات جاده ای برویم؟؟!
آیا بهره برداری و افتتاح کمربندی شهید سلیمانی خوی با وجود کاستی های اساسی و با توجه به شرایطی که شرح داده شد، از منظر وزارت راه و شهرسازی و همچنین از سوی پلیس راهور نیز قابل تایید است؟؟!
آیا احتمال ندارد برخی نقص های موجود پس از افتتاح به تاخیر بیفتند و یا حتی بعضاً (مسیر ویژه دوچرخه سواری، مسیر ویژه پیاده روی، باند کندرو، تقاطعهای غیرهمسطح و…) به فراموشی سپرده شوند؟!
با این حال انتظار می رفت شهردار و اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر خوی به جای سعی در رزومه سازی و درج افتتاح کمربندی شهید سلیمانی در کارنامه عملکرد های دوره ششم شورا، به فکر تکمیل و استاندارد سازی پروژه باشند تا از وقوع حوادث احتمالی و تلفات جاده ای در آینده پیشگیری به عمل آورند.
انتظار ویژه تر از مهندس صادق نژاد به عنوان رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خوی که ریاست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان های خوی و چایپاره را در کارنامه دارد و قاعدتاً از ضوابط راه سازی و راه های شریانی درجه یک ( موضوع آزادراه ها، بزرگراه ها و کمربندی های شهری که سرعت اتومبیل ها در این معابر بیشتر است) اطلاع جامع داشته اند را به اعضای شورای اسلامی شهر خوی و شهردار خوی گوشزد میکردند تا قبل از اتمام کامل پروژه و بدون استانداردسازی مسیر، کمربندی شهید سلیمانی به این شکل زیر بار ترافیک نرود.
شاید برخی از مسئولین پس از انتشار این انتقادِ مشفقانه به خود چهره ی حق به جانب بگیرند و جلوی دوربین ظاهر شوند و چنین اظهار دارند: موارد و انتقادات مطرح شده در دست اقدام و تکمیل است و فرضاً در آینده نزدیک تمام نکات برطرف خواهند شد!.. در چنین شرایطی سوال جدی دیگری مطرح میگردد، اینکه؛ آیا این موارد نباید قبل از افتتاح رسمی حل و فصل میشدند؟ و آیا باید حتماً حادثه ای رُخ دهد و تلفات جانی و مالی داده شود تا به فکر استاندارد سازی و ایمن سازی معابر و راه های شریانی( شهری و جاده ای) باشیم؟؟!
علی ایحال، آنچه که مسلم است؛ هرگونه وقوع حادثه و بروز تلفات مالی و یا جانی، متوجهِ مسئولین ذیربط خواهد بود و ما به عنوان رسانه ضمن اعلام این هشدار صریح و دلسوزانه، امیدواریم با وجود افتتاح ناقص کمربندی شهید سلیمانی، شاهد هیچگونه تصادف و تلفات جاده ای در این مسیر نباشیم. ان شاء الله
انتهای متن/ امیرعلی موسوی