تاثیر ظرفیت های بی نظیر مرز رازی خوی در تحولات اقتصادی ایران
- شناسه خبر: 13468
- تاریخ و زمان ارسال: 12 اردیبهشت 1400 ساعت 07:41
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی “خبر خوی” ، گمرک رازی (پایانه مرز رازی) به عنوان دروازه ایران به اروپا و شاهراه تجاری شرق و غرب در نقطه ی شمال غربی جمهوری اسلامی و در فاصله حدود ۷۰ کیلومتری شهر خوی در استان آذربایجان غربی واقع شده است.
مرز رازی خوی به دلیل کوتاهی مسافت و همچنین امنیت راه مواصلاتی، توجه بسیاری از کسانی را که با هدف تجاری و یا سیاحتی علاقمند سفر به کشور ترکیه هستند را به خود جلب کرده است.
همچنین وجود ریل راه آهن و عبور آن از مرز رازی خوی به کشور ترکیه و اروپا، این مرز زمینی- ریلی را از سایر مرزهای مشترک ایران با کشور همسایه بسیار پر اهمیت تر نموده است.
ظرفیت های عظیم و استراتژیک مرز رازی خوی به اندازه ای دارای اهمیت و قابل توجه است که در سفر ۵ سال پیش رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران و دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران که با هدف تقویت و توسعه مناسبات دوجانبه دو کشور و امضای ترسیم افق مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری ایران – ترکیه انجام شد، تاکید ویژه ای نسبت به بهره مندی از این مرز زمینی – ریلی شده است.
علیرغم وجود ظرفیت های بی نظیر مرز رازی خوی، متاسفانه مسوولین کشور نسبت به احیا و بهره گیری این پتانسیل با تعلل عمل نموده اند به طوریکه وضعیت اسف بار جاده ای به لحاظ کیفیت و راحتی و همچنین نبود پایانه ای در شأن جمهوری اسلامی، همواره صدا و اعتراض تردد کنندگان از این مسیر را برانگیخته است.
و از طرف دیگر، عدم وجود جاده ی ترانزیتی و استاندارد و همچنین پایانه ی مدرن و بروز، کشور جمهوری اسلامی را از اهداف اقتصادی خود از جمله دور زدن تحریم ها و ایضا ارتقای مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری با ترکیه دور نموده است.
اما در آن سوی مرز، باتوجه به آگاهی و علاقمندی سران کشور ترکیه نسبت به بهره مندی از ظرفیت های جمهوری اسلامی، تنها بعد از حدود ۲ سال از امضای توافقنامه توسعه مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری با ایران، در سال ۱۳۹۷ با اتمام عملیات توسعه و مدرن سازی گذرگاه “کاپی کوی” در مرز استان وان ترکیه با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۱۲ میلیون لیر ( معادل ۲۸۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۷)، خیز بزرگی را نسبت به ارتقای حجم مبادلات تجاری با کشور جمهوری اسلامی ایران برداشته است.
بامقایسه شاخص های اساسی“راه های مواصلاتی و پایانه مرزی” طرف ایران با ترکیه، متوجه میشویم مسوولین کشور ما متاسفانه آنچنان که باید، اهمیت چندانی نسبت به بهره مندی از این ظرفیت های عظیم از خود نشان نداده اند.
موضوع تعریض وچهار بانده کردن مسیر جاده خوی قطور رازی که سالیان سال در حد وعده از سوی مسوولین مواجه بوده است و علیرغم تحرک و تلاش سالهای اخیر نسبت به بهره برداری از این جاده مواصلاتی مهم و استراتژیک، فعلاً با نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد.
اما خوشبختانه احداث پایانه مرز رازی خوی در سالهای اخیر امیدوار کننده بوده و بنا بر قولهای داده شده توسط مسوولین کشوری، این پایانه تا پایان بهار سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان حمل و نقل جاده ای ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ در مصاحبه با خبرنگاران از افتتاح پایانه مرز رازی خوی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد.
عبدالهشام حسن نیا با بیان اینکه، با بهره برداری این این پایانه، کریدور مسافری کشور در این منطقه تکمیل میشود، افزود: این طرح در ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا در حال احداث است که عملیات اجرایی آن در ۱۰ پس از آغاز، اکنون با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۵ درصدی در حال انجام است.
رضایی کوچی رئیس کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز طی بازدید میدانی از روند پیشرفت احداث پایانه مرزی مورخ ۱۵ بهمن ۹۹ ، نسبت به تکمیل و بهره برداری از این پایانه تا پایان بهار سال ۱۴۰۰ تاکید نمود و اضافه کرد: باتوجه به سیاستهای نظام در توسعه و همکاری با کشور های همسایه و به ویژه ترکیه، تقویت پایانه های مرزی برای توسعه تجارت کالا و حمل ونقل مسافر در اولویت طرح های عمرانی قرار دارد.
وی بااشاره به جاذبه های گردشگری و تردد سالانه بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ نفر مسافر از پایانه مرز رازی خوی، تکمیل زیرساخت های این پایانه رادر توسعه ترانزیت بین ایران و ترکیه بسیار مهم ارزیابی کرد.
پیش تر محمد کدخدازاده معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در آغاز عملیات طرح تعریض جاده خوی قطور رازی اظهار نمود: این محور بنا بر تاکید رئیس جمهوری، یکی از جاده های مهم در آذربایجان غربی و از نزدیک ترین مسیرهای منتهی به شهرهای شرقی در کشور ترکیه است و بهره برداری از راه اصلی خوی قطور رازی تسهیل کننده ارتباط کریدور شماره ۱۰ به شاخه اتصالی بسیار مهم منتهی به مرز ترکیه است.
انتهای متن/